söndag 8 juli 2007

Svensk!


Mitt i sommaren innan vi flyttar till Saudiarabien kommer jag på mig själv med att samla på mig diverse saker som kan karaktäriseras som typiskt svenska. Svenska bordsflaggor, dalahästar, "pins" med svenska flaggor, nyckelringar med svenska sigill på, alldeles för glansiga vykort med röda stugor i bakgrunden och rödklöver i förgrunden... t.o.m. vykort på kungafamiljen!!!

- Vi måste skaffa en svensk fasadflagga, påpekar jag entusiastiskt för min man.
- Humm, hur ska vi sätta upp den på ett betonghus, svarar maken via Skype.

På NK tittar jag längtansfullt på sverigedräkten som finns på en skyltdocka.
- Undrar vad den kostar??? Att den är i ull och till största delen mörkblå käns helt klart som ett överkomligt hinder, så länge man är i Sverige med +13 grader och regn.

Varför ska bara amerikaner få ha sin flagga?
Inför flytten var maken och jag tvungna att städa garaget. SUCK och STÖN. Det har aldrig rymts någon bil i det sedan vi flyttade in för mer än två år sedan (och det är ett stort garage) men bytet av varmvattenberedare gjorde det oundvikligt.

Mitt i värsta "slängivern" hittade vi vår gamla båtflagga. Den var ganska stor och helt ok, maken och jag tittade på vandra, kunde vi slänga en svensk flagga? Det kändes fel, så maken hängde upp den på väggen ovanför snickarbänken. Där hängde den, ensam majstät, i ett par månader tills det verkligen var dax för hantverkarna att komma. Då drabbades jag av något annat mycket svenskt, nämligen rädslan för hur det ska uppfattas om man har en stor ensam svensk flagga på en i övrigt tom vägg. - Och tänk om hantverkarna kom från något annat land? Inför möjligheten/sannolikheten att uppfattas som främlingsfientliga, plockades flaggan ned, veks ihop, och placerades under snickarbänken...

Sverigevägg
Jag ska bygga upp en "Sverigevägg" bestående av alla möjliga svenska bilder och små prylar i vårt nya hus i Riyadh. Dels för att titta på själv, när jag längtar hem, men också för att visa nya vänner, som kommer att komma från världens alla hörn. Familjen verkar måttligt intresserad och antagligen kommer det att finnas massor, massor, massor med andra saker att ta i tu med när jag kommer ner.
Men, jag tycker i alla fall att det är en bra idé.

Inga kommentarer: