fredag 18 januari 2008

KALLT???!!!


I femgradig värme (?!) tog jag min första golflektion tillsammans med två frusna vänner. Visst hade jag hört att det skulle vara ganska kallt här på vintern, men aldrig såhär kallt! På nätterna är det nu nollgradigt och den sista veckan har det varit mellan fem och åtta grader varmt på dagarna. - Och då är det inte varmt när man varken har rätt kläder eller hus för detta.

Jag - och alla andra - fryser rejält, även om vi har möjlighet att köra värmeutblås på luftkonditioneringsaggregaten så drar det från de stora, enkla och synnerligen otäta fönstren samt alla fläktar som bara går rätt ut. Just nu uppskattar jag vår heltäckningsmatta mycket.

Det kan mycket väl fortsätta att vara kallt in i mars, men det är förhoppningsvis inte riktigt såhär kallt hela tiden utan mer åt det 15-gradiga hållet.

Har fått inhandla både fliströja, mössa och vantar åt dottern. Skolan är utrustad och byggd för att klara värme. Den har kraftiga dukar spända över alla utomhusytor där barnen vistas - som skydd mot solen. Det mesta utom just lektionssalarna är utomhus; lekplats, pool, idrottsplaner, uppehållsutrymmen liksom elevskåp och matsalen. Så under dessa kalla månader är det oerhört kallt, speciellt för tonåringarna i high school som inte springer omkring och leker som sina yngre skolkamrater utan sitter stilla… och fryser…

Araberna gillar inte kyla alls, även om det är såhär kallt ett tag varje år så klär de sig inte ordentligt. De kan svepa in sig i en filt när de går ut i sandaler eller ha en kortärmad skjorta på sig men stora ulliga öronmuffar på huvudet. Redan i november när temperaturen på kvällarna gick ner till ca +20 började de ta på sig mössa och halsduk, vissa av vakterna hade t.o.m. ”rånar-luva” som täckte ansiktet, men sedan är det samma klädsel som gäller när det är åtta grader…

Folk frågar mig om detta är som i Sverige, när jag säger att det kan bli nedåt -20 C långa perioder tittar de tomt på mig, och säger ”Ohh…”. Jag ser på dem att det inte finns någon referens för sådan kyla. På samma sätt som vi knappast kan tänka oss hur det är med +60 C.

Inga kommentarer: