lördag 12 januari 2008

Vänner



Att ha vänner är viktigt överallt, men jag tror att få ställen kan kännas så isolerade som Saudiarabien för en västerländsk kvinna – om man inte har vänner.

Jag har haft en otrolig tur och träffat många kvinnor som jag umgås med mer eller mindre frekvent här på vår compound - och det är jag evigt tacksam för.
Två kvinnor som jag träffat på gymmet umgås jag med i stort sett dagligen, den ena kommer från Irland och den andra från Indien. Bägge är sedan lång tid så kallade ”expats” (expatriats=utvandrare, utlandsstationerad - den stora grupp människor som följer sina globala arbetsgivare världen över).

Den irländska kvinnan har bott här i sju år och hon har tagit mig under sina vingar. Det är ganska vanligt att kvinnor som bott här en tid introducerar nya kvinnor så att man som ny kommer in i livet här. En form av mentorskap, som varit och är oerhört viktig för mig och som jag uppskattat/ uppskattar mycket. När min irländska väninna kom hit var den faktiskt en svensk kvinna tog hand om henne.

Det är inga stora saker men det gör att man hittar en vardag man kan leva med här. Att hitta roliga affärer, eller souker – marknader, att lära sig pruta, att hitta ”hemliga” provrum (det finns inte provrum här – omoraliskt – utan man måste köpa varan och ta hem och prova den, passar den inte får man lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka). Eller helt enkelt dra med en på aktiviteter. Man känner sig väldigt vilsen och osäker, t.o.m. rädd när man kommer hit i början och då är det guld värt att ha någon som varit här en tid som kan lotsa en runt.

Vi är ett gäng kvinnor som även träffas med våra män. Är någons man är bortrest träffas vi och tittar på tjejfilmer och dricker … saft??? ... gräsligt äckligt... men himla kul. Vi är två engelskor, en amerikanska, en tyska och en tjeckiska och så jag.

Så är det två kvinnor från Jordanien respektive Libanon som är mycket trevliga och som jag uppskattar mycket. Dem kan jag fråga om olika saker som rör islam och muslimsk kultur och det är jätteintressant att tala med dem. Naturligtvis är de mer än ”muslimer”, de är smarta, upplysta kvinnor med mycket humor och skin på näsan som bott på många ställen i världen och de har verkligen upplevt mycket.

Jag har också kontakt med en svensk kvinna som jag fick kontakt med via jobbet i Sverige. Hon bor i compounden bredvid. Det är så fånigt, vi bor ca100 meter från varandra men måste ha chaufför för att ta oss till varandra eftersom vi inte får gå mellan compounderna. Tidigare var det öppet mellan dessa två compounder men sedan attentaten för några år sedan är det av säkerhetsskäl inte så längre.

På compounden bor även två finska kvinnor som jag träffar, vi pratar engelska med varandra. Den ena kvinna väntar sitt första barn och ska föda det här. Det tycker jag är otroligt modigt, men hon verkar känna sig helt lugn och väl till mods, det ska bli spännande att följa.

När jag kom hit såg jag följande tips i compoundens tidning, de är insända av en av fruarna som bor här. Då, tyckte jag bara att det var otroligt… ja… jag vet inte riktigt – konstigt och främmande för mig. Men ju längre tiden gått här ju mer benägen blir jag att hålla med henne. Hemma hade nr 1-4 hade aldrig kommit upp, men här där de flesta kvinnor inte arbetar blir det annorlunda och det viktigaste kommer i slutet, nr 13.

14 Tips for Happiness
1. Be more active and busy.
2. Spend more time socializing.
3. Be productive at meaningful work or pursuits.
4. Get better organized and plan things out.
5. Stop worrying.
6. Lower your expectations and aspirations.
7. Develop positive and optimistic thinking.
8. Get present – not future-oriented.
9. Work on a healthy personality.
10. Develop an outgoing personality.
11. Be your self. (Hur detta går i hop med nr 10 fattar jag dock fortfarande inte;-)
12. Eliminate negative feelings.
13. View close relationships as the number one source of happiness.
14. Value happiness.

Inga kommentarer: