lördag 9 februari 2008

Veckorytm

Trots att det känns som om jag är på en annan planet så är det endast två timmars tidsskillnad mellan Sverige och Saudi. Och när sommartiden börjar i Sverige, är det bara en timme som skiljer. Men även om det inte är så stor tidsskillnad så är veckorytmen annorlunda i och med att vi lever i ett muslimskt land där fredag är veckans helgdag.

Arbets- och skolveckan börjar här på lördag och slutar på onsdag. Alltså är torsdag här som västerländsk lördag, och fredagen här som vår söndag… Detta förbryllar mig ständigt, jag försöker att konvertera: ”Nu är det onsdag här, det är alltså som fredag hemma…” Det går inte alls bra, det känns jättefel att käckt säga till någon man träffar på onsdag: ”See you on Saturday! Have a nice weekend”.


När jag t.ex. vill ringa till Försäkringskassan hemma blir jag synnerligen irriterad för att de inte svarar - en söndag. Här är det som tisdag och veckan är i full gång…

Har hört att det finns funderingar om att ändra veckans lediga dagar här så att de blir lediga fredagar och lördagar istället för torsdagar och fredagar. Det skulle underlätta avsevärt för alla företag som samarbetar med västerländska företag. Nu är det bara måndag, tisdag och onsdag som är gemensamma arbetsdagar. Att försöka överföra pengar tar en evighet eftersom det ska vara tre arbetsdagar här såväl som hemma innan pengarna kommer fram.

Inga kommentarer: